Ligfietsen officieel toegestaan verkeer

Zijn ligfietsen officieel wel toegestaan in het verkeer?

In het verkeer schrik me vaak helemaal rot van die ligfietsen die voorbijflitsen. Ze gaan veel harder dan normale fietsen en zijn - omdat ze zo laag zijn - erg slecht zichtbaar. In het donker is het haast nóg erger omdat de lampen praktisch op de grond hangen en je ze dus pas op het laatste moment doorhebt. Vandaar mijn vraag: zijn deze 'ondingen' officieel toegestaan in het verkeer?

Antwoorden: Ligfietsen officieel toegestaan verkeer

Avatar

Ja hoor. Net zoals mensen met vooroordelen. :)
Zo zijn niet alle ligfietsen laag, niet allemaal snel en hebben de meeste ligfietsen wel verlichting.

Verder wordt binnen de ligfietswereld het defensief rijden gepropageerd. Het zal vast niet door iedereen gedaan worden, maar mijn ervaring is dat er goed voor zichzelf gezorgd wordt en er dus bijvoorbeeld vaker een ligfiets voor het stoplicht staat of verlichting draagt, of wel omkijkt voordat hij of zij afslaat.

Voor meer informatie over ligfietsen kun je kijken op ligfiets.net of in de zomer Cyclevision bezoeken. Het grootste ligfietsevenement van de wereld, die hier in nederland georganiseerd wordt.

Oh ja roeifietsen, velomobielen, Trikes, steppen zijn ook allemaal legale vervoersmiddelen.
14-12-2009 12:33

Avatar

Ja ze zijn officieel toegestaan. Ze moeten voldoen aan de regeling voertuigen, artikel 5.9.3-5.9.71 en dat doen ze.
14-12-2009 13:20

Avatar

Net als een ferrari zijn ligfietsen toegestaan, ze voldoen in het algemeen aan alle voertuigeisen (behalve de reflectors op de trappers), maar die zijn vrij onzinnig op een ligfiets. Aan de hoogte van de lamp zijn geen eisen meer gesteld, de rode reflector achter moet op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m bevestigd zijn. Zie ook:
http://wetten.overheid...gheidsdatum_14-12-2009
14-12-2009 13:24

Avatar

Strikt genomen doen een heleboel fietsen niet aan de norm. Neem bijvoorbeeld een gemiddelde racefiets, daar zitten (omdat ze vaak klikpedalen hebben) een reflectoren op de trappers, en da's wel verplicht. Ik zou niet weten waarom een ligfiets niet toegestaan zouden zijn... vanwege dat (sommige modellen) laag zijn (je hebt nl. ook hoge ligfietsen). Kinderfietsen zijn ook laag, moeten we die ook verbieden? En nee... een vlaggetje is geen oplossing.
14-12-2009 13:25

Avatar

De echte kleine kinderfietsjes kom je op de weg niet tegen. De grotere die daar wel rijden, zijn altijd nog een stuk beter zichtbaar dan ligfietsen. En ja, er zullen vast verhoogde en goed zichtbare ligfietsen bestaan en daar heb ik ook geen bezwaren tegen. Het probleem is dat ik er nog nooit eentje ben tegen gekomen ;-)
Trouwens, 'normale fietsen' zonder verlichting vind ik ook idioot gevaarlijk...
14-12-2009 14:08

Avatar

De grotere kinderfietsen hebben in het algemeen slechtere verlichting dan de gemiddelde ligfietser. Zichtbaar zijn is een van de meest bediscussioneerde onderwerpen onder ligfietsers.
14-12-2009 19:59

Avatar

En terecht lijkt me.
Als je ervoor kiest om een vervoersmiddel te gebruiken dat - wat betreft formaat - afwijkend is van wat je normaliter op de weg tegenkomt, is het je plicht om ervoor te zorgen dat je extra goed zichtbaar bent. Waarom ik hier zo over doorzeur is dat ik de defensieve ligfietsers die zich zo goed aan de regels houden nooit zie.
Zsuzsa | 14-12-2009 23:48

Avatar

Het probleem is niet dat de ligfietsers laag zijn, maar dat er over het algemeen heel vluchtig gekeken wordt. Als je echt met enige vorm van aandacht naar het fietspad kijkt, zie je echt alles aankomen, ook al is het slechts 1.20 hoog in plaats van 1.80. Omdat de vorm echter afwijkt, zal je het vanuit je ooghoek niet gauw herkennen als iets waar je rekening mee hebt leren houden. Je brein heeft nog een tweede blik nodig om te realiseren dat het toch echt een fietser is die daar aan komt rijden. Veel ligfietsers zijn zich hiervan bewust.

Bovendien zal de gemiddelde ligfietser wat sneller aan komen rijden dan de gemiddelde SMS-ende scholier, waardoor deze ook sneller vlak bij is. Als je allen maar de eerste 5 meter van het fietspad bekijkt, zie je iemand die 18 km/u rijdt niet terwijl die over 1 seconde bij je kan zijn. Toch kijken veel automobilisten op zijstraten amper naar de eerste 5 meter van het fietspad.

Als er dan toch iemand aankwam (fietser, brommer of ligfietser) schrikt de automobilist zich wezenloos en weet nog net een noodstop te maken. Dan treedt het volgende effect in werking. Er wordt een schuldige gezocht. Aangezien de automobilist van zichzelf meent goed opgelet te hebben (normaal gaat het ook goed), treedt er het volgende checklistje in werking:

Brommer -> die reed te snel, en bovendien mag die daar niet meer rijden.
Racefietser -> die reed te snel, en bovendien zijn het allemaal asocialen.
Ligfietser -> die reed te snel, en bovendien kan je ze niet zien, zo laag.
Fietser -> ehh... zou ik dan toch niet goed gekeken hebben? Sorry!!
15-12-2009 19:03

Avatar

Voor de goede orde: ik ben zelf fietser en geen automobilist. En d'r is niks mis met mijn ogen of met mijn manier van kijken in het verkeer. In de gevallen waar ik het overheb, ligt de fout toch echt bij de ligfietser en je maakt mij niet wijs dat er onder ligfietsers alleen maar mensen bestaan die alle regels tot in de puntjes naleven.
Zsuzsa | 15-12-2009 19:55

Avatar

@Zsuza, je mankeert ook niks aan je ogen en je hoeft je zeker niet te verdedigen. Ik probeer alleen te verklaren waarom je je blijkbaar toch iedere keer rotschrikt als je zo'n gek ding voorbij ziet zoefen. Als je die ligfietsers vaker tegen zou komen, zou je het de normaalste zaak van de wereld vinden en zeker niet schrikken.

Wees echter wel alert dat je vooroordelen niet in de weg gaan zitten van een zuivere mening. Zo'n ligfiets is lager dan een gewone fiets en vaak (niet altijd) lager dan (gemiddelde) auto's, maar je kan mij niet wijsmaken dat je objecten van ruim een meter hoog, twee meter lang en net zo breed als een normale fiets, niet kan zien.

Overigens over "normale" fietsers heb ik ook een vooroordeel: ze lappen alle regels aan de laars en kijken absoluut niet waar ze rijden. Klopt dit voor jou? Ik hoop van niet... ;-)
15-12-2009 21:25

Avatar

Op ' lowracers' na, ligfietsen met een zithoogte van < 35cm, zit je als ligfietser op (minstens) dezelfde zit- en ooghoogte als een automobilist. Enne, wel eens strepen op het wegdek gezien? Hoe hoog zijn die?
28-03-2010 23:01



Email adres (optioneel):

Uw adres zal UITSLUITEND worden gebruikt om u op de hoogte te houden van nieuwe reacties op deze Kwero. U ontvangt GEEN reclame of nieuwsbrief.

Gerelateerd aan Ligfietsen officieel toegestaan verkeer