Vervoer van de toekomst

Met welk vervoersmiddel zullen we ons in de toekomst verplaatsen?

Ik vraag mij af met welke vervoersmiddelen wij ons in de toekomst zullen verplaatsen. Dan doel ik voornamelijk op persoonlijk vervoer zoals auto, motor of fiets (benenwagen) geen ov bijvoorbeeld.

Nu begrijp ik dat niemand in de toekomst kan kijken maar wellicht dat er nu al dingen in ontwikkeling zijn en of er al ideeŽn over zijn wat wellicht een mogelijkheid is.

Hoop mijn vraag duidelijk te hebben uitgelegd.

Antwoorden: Vervoer van de toekomst

Avatar

Tja, ik denk niet dat in de nabije toekomst de vervoermiddelen compleet zullen veranderen. Je zult altijd wel een overdekt ding blijven houden waarin ťťn of meerdere personen kunnen reizen. Aangezien het nu nog niet mogelijk om al die dingen te laten zweven en (als dat de toekomst zou zijn) het nog wel even duurt (tijd en kosten!) eer door heel Nederland magnetische railzen liggen, zullen die cabines voorlopig ook nog wel wielen houden. Natuurlijk zullen de auto's wel steeds beter en gestroomlijnder worden. Het is nu al wel mogelijk dat over korte en afstanden magneetrailzen worden aangelegd voor bijvoorbeeld een magneettrein. Er bestaan ook ťťnpersoonshelicopters, maar die zijn nog erg instabiel en onveilig.

Ik denk dat je meer moet kijken naar de manier waarop vervoermiddelen zullen worden aangedreven. Gasauto's en hybrideauto's bestaan al een tijdje. Ook heb je wagens die op slaolie lopen. Men denkt echter dat de toekomst ligt bij waterstofcellen. Deze cellen zijn schoon, omdat het verbrandingsproduct zuiver water is. In sommige fabrieken is waterstof een afvalproduct. Je hoeft het niet apart te produceren. Een waterstofcel is dus een zeer schoon en duurzaam product. In Amsterdam rijden er al bussen met waterstofcellen op het dak.

Ik hoop dat ik (gedeeltelijk) antwoord heb kunnen geven op je vraag.
Phyde | 09-03-2007 20:35

Avatar

Ha leuke vraag ;-) Denk ook net zoals Phyde dat je het niet te futuristisch moet zoeken in zwevende wagens en van die personal-trains die via magneet-trajecten werken. Wat hierboven niet staat genoemd is de elekrische motor. Zelf denk ik dat deze echt de toekomst heeft. Kijk immers naar wat een auto eigenlijk is: een mini verbrandingscentrale. Hou de verbranding van stoffen nou lekker bij de fabrieken en produceer daar genoeg stroom zodat auto's en andere voertuigen handig om elektrischiteit kunnen werken.
Stel dat nu alle auto's opeens op waterstof willen overschakelen, dan moeten alle wagens drastisch worden veranderd. Maar als je gewoon elekrische voertuigen maakt (met accu) dan maakt dat in princiepe niks uit. Wil je dan overschakelen van fossiele brandstoffen op waterstof, dan hoef je alleen de fabrieken aan te passen. Die 500 miljoen auto's kunnen dan gewoon normaal blijven.
Koert | 09-03-2007 20:59

Avatar

Beste Koert, je vergeet dat stroom produceren ook vervuiling oplevert. Energiecentrales werken immers op kolen, olie of gas. Op het eerste gezicht lijkst stroom schoon, maar is het niet. Misschien is stroom wel schoner dan het verbranden van benzine, dat weet ik niet. Als dat zo zou zijn, zou het zeker een goed idee zijn. Hybride auto's zijn denk ik een goed initiatief. Elektrische auto's kunnen trouwens nu nog niet zo ver rijden.

Dat waterstuf'dť brandstof van de toekomst is hebben wetenschappers en instanties bedacht. Ik snap het stukje over auto's aanpassen niet helemaal. Als je het over waterstof hebt, spreek je over auto's aanpassen, terwijl je bij elektriciteit over het produceren van nieuwe wagens spreekt. Dat is niet vergelijkbaar, lijkt me. En dat bij het verschakelen van elektrische auto's naar waterstof alleen de fabrieken hoeven worden aangepast klopt ook neit helemaal.

Voor de rest no offence hoor! Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp. Ik ben benieuwd naar je reactie.
Phyde | 09-03-2007 22:06

Avatar

Beste Phyde, ik doelde er meer op om een soort universele auto te maken die op elektriciteit werkt. Dus gewoon via het stopcontact oid oplaadbaar (wel een snellader dan ;-). En dan maakt het in princiepe niet uit hoe je aan die stroom komt, dat kan via kernenergie, stenkool, windmolens, enz. Kijk als nu alle auto's over zouden stappen op waterstof, dan moeten ze allemaal worden aangepast. Maar als alle auto's op stroom zouden rijden dan hoef je ze dus niet aan te passen als je de elektriciteit anders gaat opwekken: alleen de fabrieken hoeven dan veranderd te worden. Ik verander liever 10 fabrieken ipv 500 miljoen wagens...
Koert | 10-03-2007 09:05

Avatar

Aah ik snap hem :D Danku voor de uitleg!
Phyde | 10-03-2007 16:03

Avatar

Geweldige reacties, erg leuk om de reacties te lezen met de visie die jullie hier over hebben. Dit helpt zeker om voor mijzelf een soort van mening hierover te vormen.
Jeroen | 12-03-2007 14:30

Avatar

Ik denk dat de ouwe diesels zonder injectie weer in opmars gaan komen omdat je er veel verschillende soorten olie of kippenvet in kan doen zonder aanpassingen.
Tja en een auto op electra, je zou het zo kunnen bouwen dat terwijl hij rijdt hij zichzelf weer oplaad, als we in de ruimte kunnen vliegen kunnen we dat vast ook wel verzinnen. Bakfietsen, is echt ideaal voor vrouwen met kids,hondenbezitters en de plaatselijke zelfstandige ondernemer. Paar dagen geleden zag ik een jonge hippe moeder op haar rolschaatsen achter de kinderwagen, dat kan ook best een hype worden iets sneller, hip, meer fun en gezonde beweging.
Zelf heb ik geen auto, als ik alleen ben doe ik echt alles lopend, heel veel mensen snappen dat niet, ik snap niet dat mensen betalen voor een sport ;). Mijn fiets wordt te vaak gejat om alles op de fiets te doen, dat zal in de nabije toekomst niet veel anders zijn.
Croww711 | 25-03-2007 05:04

Avatar

Een auto kan zichzelf terwijl hij rijdt niet weer volledig opladen. Dat zou volgens het principe van perpetuŁm mobile zijn: een machine die zich met zijn egen geproduceerde energie voor eeuwig aan de gang kan houden. Dit is natuurkundig onmogelijk. Er geldt de wet van behoud van energie, er kan nooit energie uit het niets komen. Een deel van de elektrische energie uit de accu's wordt omgezet in kinetische energie (snelheid) en warmte, om niet te spreken van elektriciteit die naar de lampen en boordcomputer gaat. Deze energie gaat voor de auto verloren. De snelheid kan door een dynamo niet volledig worden omgezet in nieuwe stroom: dan zou er immers geen kinetische energie meer over zijn en je auto niet vooruit gaan.

Het is wel mogelijk om een deel van de energie weer op te vangen opniew te gebruiken, bijvoorbeeld door een dynamo. Hoe minder energie verloren gaat aan warmte, des te meer energie kan er worden 'gerycycled'
Phyde | 25-03-2007 20:12



Email adres (optioneel):

Uw adres zal UITSLUITEND worden gebruikt om u op de hoogte te houden van nieuwe reacties op deze Kwero. U ontvangt GEEN reclame of nieuwsbrief.

Gerelateerd aan Vervoer van de toekomst