Hitler oprichter en volkswagen

Richtte Adolf Hitler Volkswagen op?

Je hoort wel vaker dat mensen die in een Volkswagen rijden indirect Hitler steunen omdat hij Volkswagen zou zijn gestart; klopt dit?

Antwoorden: Hitler oprichter en volkswagen

Avatar

Hij heeft het ind gestart ja
13-05-2009 19:11

Avatar

Ferdinand Porsche heeft in opdracht van Hitler de VW Kever ontworpen: Das Auto fur das Volk; Volkswagen.
Maar nu zitten er (hopelijk) geen nazis meer die bij VW de dienst uitmaken.

Sommige mensen die in een duits concentratiekamp hebben gezeten kopen geen duitse wagen andere die bijv. onder de Japanners in een kamp zaten geen japanse auto.

We zij nu wel 60 jaar verder!
Gaucho | 11-06-2009 03:44

Avatar

Het gaat wel een beetje ver om te zeggen dan VW-rijders Hitler steunen of gesteund zouden hebben. Als je een VW koopt, koop je een fatsoenlijke auto, en dat Hitler dat merk ooit gestart is lijkt me allang niet meer aan de orde. Lees verder op: http://nl.wikipedia.org/wiki/VW
Frank | 11-06-2009 22:51

Avatar

In het begin van de jaren dertig had Ferdinand Porsche zijn eigen bedrijf in Stuttgart, het "Porsche Büro". Hij werkte daar, met nog circa 10 werknemers, als consultant en constructeur voor andere bedrijven, zoals de toen onlangs opgerichte Auto Unie (Horsch, Audi, Wanderer en DKW) en Mercedes-Benz. Porsche stond bekend om de raceauto's die hij ontwierp voor de 750 kg klasse. Maar in 1931 ontwierp hij een auto die veel kenmerken van de eerste Volkswagen met zich meedroeg. Hij had een gestroomlijnd ontwerp en een centraal frame. De motor was achterin geplaatst en hij was uitgerust met individuele wielophanging. Met het ontwerp ging Porsche naar Daimler, waar ze echter geen interesse in deze auto hadden. Hierna probeerde hij het bij Zündapp, waar hij meer succes had. De auto werd gefabriceerd bij de fabriek Zündapp, die, naast de productie van motoren, bezig was met het opstarten van de autoproductie. In 1932 vond er een testrit van deze auto plaats, maar door de vraag naar motoren verloor Zündapp interesse in het verder ontwikkelen van de auto. Hierna werd Dr. Porsche benaderd door een andere motor maatschappij, NSU, die een kleine auto met een 1500 motor op het programma hadden staan. Het resultaat was "Type 32". Het verschil met de auto van Zündapp was dat the ophanging veranderd was van blade- naar torsion suspension. Voor de motorisering werd er aantal motoren getest, inclusief één met twee nokkenassen. De motor die echter het meest geschikt bleek te zijn voor de auto was een vier cilinder boxer-motor. Deze luchtgekoelde motor was gebaseerd op een 90 pk sterke vliegtuigmotor die Porsche al in 1912 had ontworpen. Ook NSU ketste het project vervolgens af, omdat ze toch meer brood zagen in de bouw van luxere voertuigen voor de welvarendere mensen. Op dit moment was er echter al getest met een aantal gebouwde prototypes.
05-07-2009 14:24



Email adres (optioneel):

Uw adres zal UITSLUITEND worden gebruikt om u op de hoogte te houden van nieuwe reacties op deze Kwero. U ontvangt GEEN reclame of nieuwsbrief.

Gerelateerd aan Hitler oprichter en volkswagen